Misterioasa Doamnă din Elche, un fals sau înfățișarea unei zeițe antice din Atlantida?
În 1897, arheologii au descoperit un artefact uimitor pe o proprietate privată din L’Alcúdia din Valencia, Spania. Această descoperire a fost o statuie – un bust policrom al unei femei.
Se crede că datează din secolul IV î.Hr.. Bustul prezintă o femeie purtând o coafură elaborată. Văzut acum ca una dintre cele mai faimoase statui din Spania, bustul este cunoscut sub numele de Doamna Elche.
Este posibil ca bustul să fi făcut inițial parte dintr-o statuie mai mare, cu tot corpul.
Coafura complexă are două bobine mari, cunoscute sub numele de rodete, de ambele părți ale capului și ale feței. Se crede că aceasta a fost o coafură ceremonială și că femeia putea fi o preoteasă. Coafura traversează fruntea, cu un model de umflături ridicate în formă de marmură. Piese asemănătoare unei ciucuri atârnă în fața urechilor, iar colierele elaborate îi ornează pieptul.
Chipul femeii conține o privire inexpresivă și, atunci când a fost găsit, conținea urme de vopsea decorativă roșie, albă și albastră. Compoziția pietrei indică faptul că a fost sculptată la L’Alcúdia.
Originea sculpturii este încă necunoscută și a devenit o chestiune de dezbatere aprinsă. Unii cercetători sugerează că sculptura este iberică și poate fi asociată cu Tanit, zeița Cartaginei, în timp ce alții consideră că lucrarea reflectă o zeiță atlanteană.
Trăsăturile neobișnuite ale sculpturii, cum ar fi capul aparent alungit și bobinele de pe partea laterală a capului, au determinat, de asemenea, să fie propuse numeroase teorii alternative.
De exemplu, potrivit unor cercetători independenți, bobinele nu fac parte dintr-o pălărie unică, ci sunt de fapt un tip de pălărie tehnologică ce reflectă natura extrem de avansată a presupusei civilizații Atlantida.
Există, de asemenea, și voci care susțin că statuia nu merită atenția pe care o primește deoarece este, de fapt, un fals. Istoricul de artă John F. Moffitt susține că forma ochilor și nasului doamnei sunt prea delicate pentru a fi fost sculptate în Spania precreștină. Însă acest argument a fost respins de mulți alți cercetători, care consideră bustul ca fiind o mare realizare a civilizației iberice timpurii.
În 1997, primarul din Elche a făcut tot ce i-a stat în putință pentru ca bustul Doamnei din Elche să se întoarcă de la Muzeul Național Arheologic al Spaniei din Madrid, în orașul Elche, pentru a fi expus în timpul sărbătorilor orașului din anul 2000. Trebuia să fie o expoziție specială, dar petiția pentru returnarea bustului a fost respinsă. Comisia guvernamentală care a respins cererea a afirmat că bustul era mult prea fragil pentru a supraviețui călătoriei de 250 de mile – de la Madrid la Elche.
Cu toate acestea, mulți cred că această negare s-a bazat, de fapt, pe motivații politice. Directorul muzeului de arheologie din Elche, Rafael Ramos, a susținut că este absurd să afirme că statuia nu poate supraviețui călătoriei, menționând că numeroase piese mult mai delicate sunt transportate în mod regulat în întreaga lume. Credința sa este că cei din Madrid își fac griji că Elche nu ar vrea să returneze statuia și că multe alte relicve culturale vor fi eliminate din Madrid dacă ar fi permis transportul bustului Doamnei din Elche. Acest lucru a creat numeroase probleme de mândrie atât la nivel local, cât și regional.
Disputele și teoriile cu privire la Doamna din Elche ilustrează importanța culturală a bustului. Fiind o faimoasă “icoană” antică a Spaniei, bustul reprezintă trecutul cultural al țării.
Fiecare școlar spaniol află despre bust și despre poveștile din spatele misterioasei preotese. În timp ce disputele și teoriile pot continua la nesfârșit, se speră că enigmatica sculptură va rămâne mereu în siguranță, păstrată ca simbol cultural semnificativ al istoriei antice.